søndag 2. august 2009


"Misforstått klimapolitikk"

Utslippet fra 700 personbiler må da bety noe. Vi snakker om besparelse med 5 knop lavere fart på sambandet Leka Namsos.

I følge SV er dette misforstått klimapolitikk



Jeg velger å ta utgangspunkt i Trond Martin Sæterhaug sin uttalelse for en tid tilbake. Det er for øvrig mange flere som har vært kritiske til avtalen som nå er kommet i orden for hurtigbåt og ferjesamband i Ytternamdalen.

Jeg regner med SV og Sæterhaug vil gå på barrikadene neste gang disse sambandene skal ut på anbud. Det selvfølgelige kravet må da være minimum 5 knops fartsøkning selv om det skulle medføre et økt utslipp tilvarende utslippet fra ca 700 personbiler. (Årlig kjørelengde 15 000 km og forbruk 0,7 liter per mil) Det er denne besparelsen SV og Sæterhaug kaller misforstått miljøpolitikk, og som følgelig er uten betydning. Det er også dette ordfører Arve Haug fra Leka, kaller ”pess i havet”. For det første er dette en betydelig besparelse. Men det er også slik at klimakampen for en stor del består av de mange små kamper.

Det ville vært både umoralsk og uforsvarlig om Nord-Trøndelag fylkeskommune skulle overse den klimagevinsten som ligger i en noe lavere marsjfart på hurtigbåten, når potensialet for lavere utslipp av klimagasser er så stort. Stadig flere selskaper langs kysten har nå redusert farten på sine båter tilsvarende.

Diskusjonen om hva som er riktig fart, er en umulig diskusjon. Her finnes det ikke gode svar. Det har i årtier vært det mulige som har satt grensene. Vi har blitt vant til at all kommunikasjon skal gå fortere og med hyppigere avganger. Det sier seg selv at dette ikke kan fortsette. Vi har nådd et punkt der det teknisk og økonomisk mulige ikke kan få sette grensen. Vi går inn i en tid der hensynet til kommende generasjoner og til miljøet rundt oss, gjør at vi må avstå fra goder vi gjerne skulle bevilget oss. Det er slike hensyn vi som politikere er satt til å ivareta. Jeg har helt til nå trodd at SV hadde skjønt dette. Det grenser derfor til det patetiske når SV med sine ”del godene”, kaller det misforstått miljøpolitikk når klima og miljø blir tillagt den verdi som sittende fylkesråd nå har gjort.

Jeg bor selv i regionen og reiser ofte med hurtigbåten. Selvsagt ønsker jeg også å komme fort fram. Selv om oppholdet om bord i båten nå blir noen minutter lengre vil jeg fortsatt komme fort fram.

Selvsagt er det ikke slik at det er distriktene som skal betale prisen for fylkestingets høye ambisjoner for et lavere utslipp av klimagasser. Men det er heller ikke slik at klimakampen ikke skal berøre distriktene.

Den foreliggende avtalen sikrer et fortsatt godt rutetilbud med hurtigbåt til Ytternamdalen, den sikrer et forbedret fergetilbud både til Borgan og til Gjerdinga. Samtidig reduseres det årlige klimagassutslippet like mye som det årlige utslippet fra ca 700 personbiler.

Det beklagelige med den negative omtalen av avtalen, er at en avtale som i det minste fortjener en langt mer nyansert vurdering, blir møtt med negative holdninger. Det fortjener den ikke.

Nå får vi vente til avtalen settes ut i livet. Bare framtida vil vise hvor riktig denne avtalen er. Min vurdering er at dette er en god avtale som vil tjene både distriktet og miljøet på en god måte.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar